Vi vil gerne give børnene en glæde ved musikken, lære dem puls og rytme og arbejde med forskellige klangfarver. Det vil vi først og fremmest gøre ved at bruge rammelege. I rammelege kan man skabe nogle rammer hvori der indgår de ting som børnene skal lære. Man kan også iagttage børnene undervejs, og skabe nye rammer ud fra hvor de er. Dette kendes også som ”at følge barnets spor”. I rammelege er der nogle overordnede rammer, hvori der er mulighed for at improvisere, så det passer til børnene og situationen. Vi mener at rammelege giver barnet en mulighed for at fordybe sig, fordi barnet har indflydelse på hvordan rammen fyldes ud.
I både musik og bevægelse er rytmen vigtig. Rytmen er bærende og gennemgående i samtlige kompetencer. Rytmen er grundlæggende for al kommunikation, og rytmer er en uundværlig del af talesproget. Det er vigtigt at barnet får en sikker pulsfornemmele, for når man skal spille rytmer sammen, er det nemmest hvis man har en fælles grundpuls. Der kan arbejdes med puls og rytme ved gentagne bevægelser af kroppen fx gå, løbe, klap, tramp, hop, dans eller instrumenter.
I arbejdet med instrumenters forskellige klangfarve kan man skærpe børnenes bevidsthed om de forskellige lyde som instrumenterne eller kroppen kan give. Alle instrumenter har sin egen klang, og klangfarven kan ændres alt efter hvordan man spiller på instrumentet. Fx kan man slå på en tromme og lyden ændrer sig alt efter hvor på trommen man slår, og om man slår blidt eller hård.
Lyden man skaber danner billeder. Man kan lave lydefterligninger, ”tale sammen”, udtrykke stemninger som glæde/vrede eller arbejde med hvilke associationer materialet giver. Fx om lyden er rar/ikke rar.